Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Szukaj w artykułach

Kategorie artykułów

Słownik

Reklama

Dołącz do nas

Newsletter

Tagi:

Plenerowy event wiosną czyli przykładowe scenariusze zabaw dla najmłodszych.

2010-03-08 11:59:12

Wiosna tuż,tuż... według prognoz pogody ma być nareszcie coraz cieplej. Właśnie marzec to miesiąc kalendarzowej wiosny-czas odrodzenia, nowej energii, nowych nadziei, planów, a także długich spacerów, zielonych pączków na drzewach, ptaków śpiewających nieśmiało... Ale przede wszystkim to czas zabaw i wszelakich sportów na świeżym powietrzu...

Jak wiadomo nie od dziś-światło słoneczne jest w stanie zdziałać cuda. Nieważne czy na świeżym powietrzu uprawiamy sporty czy urządzamy piknik, ważne by wyjść z domu i przebudzić się z zimowego snu oraz napełnić ciało i umysł nową siłą… Zadabajmy więc o naszych milusińskich i zorganizujmy dla nich plenerowy event. Dla nas również będzie to niesamowity zastrzyk pozytywnej energii.

 

Event plenerowy ma wiele plusów: daje tobie możliwość zbliżenia się do dzieci oraz spędzenia z nimi więcej czasu. Jest niesamowitą formą rozrywki i nawiązywania zdrowych relacji między sobą. Dziecko do końca życia będzie pamiętało ten dzień i będzie wam ogromnie wdzięczne. Ponadto każda plenerowa impreza o charakterze familijnym - łączy w sobie atrakcje dla dzieci i dorosłych. Także będzie to również dla ciebie czas niezapomniany…

 

Pamiętaj, że rekreacja jest coraz częściej wykorzystywana przez rodziny jako sposób spędzania wolnego czasu, środek wychowywania dzieci w rodzinie. Wspólne przebywanie w czasie wolnym jest doskonałym sposobem na integrację rodziny, przekazanie w warunkach zabawy wartości wychowawczych i specyficznych umiejętności w zakresie gier, zabaw ruchowych, i inicjacja sportu.

Nawet najbardziej zajęci rodzice powinni znaleźć czas na wspólne spacery, wyjazdy w plener, gdzie najlepiej urozmaicać i wypełniać czas różnymi zabawami ruchowymi, ćwiczeniami lub sportami - stosownie do wieku dzieci i umiejętności rodziców. Zorganizowany event plenerowy dla najmłodszych pierwszą szkołą rozwoju ruchowego poprzez zabawy i gry ruchowe oraz turystyczne formy rekreacji. Jest przyjemnym i pożytecznym dla każdego oddzielnie i dla rodziny jako podstawowej komórki społecznej sposobem wspólnego spędzania wolnego czasu, tak potrzebnego dla rozwoju psychofizycznego i emocjonalnego dziecka oraz prawidłowego funkcjonowania rodziny. Dni wypełniane wycieczkami połączonymi ze zwiedzaniem zabytków historycznych, obiektów kulturalnych, interesujących tras turystycznych kajakiem, czy na rowerze, wreszcie różnymi zajęciami ruchowymi i sportami stanowią dla rodziny duże możliwości i szanse wspólnych przeżyć, które łączą, stanowiąc dla młodego pokolenia cenny wzór do naśladowania i kontynuowania w przyszłości.

Dlatego nie żałujmy czasu na wspólną rodzinną imprezę plenerową.

 

Zadaniem twórców i realizatorów rodzinnych imprez plenerowych jest:

 

1.Przekazanie dzieciom i rodzicom elementarnej wiedzy dotyczącej kultury fizycznej, sportu, rekreacji ruchowej i turystyki.

2.Dostarczenie dzieciom i rodzicom wiadomości o rodzajach zachowań sportowych, rekreacyjnych i turystycznych oraz możliwościach w nich uczestnictwa ( na programowych zajęciach lekcyjnych-w przypadku uczniów, na spotkaniach pozalekcyjnych –w przypadku całej rodziny)

3.Nauczanie dzieci i rodziców umiejętności sportowych i rekreacyjnych na zorganizowanych formach zajęć pozalekcyjnych. Rozwijanie zainteresowań rodzinnymi formami aktywności rekreacyjnej i sportowej.

4.Uświadamianie uczniom wartości rodziny i środowiska lokalnego w życiu człowieka.

5.Uświadamianie zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, wynikających z niedostatku ruchu poprzez utożsamianie aktywności ruchowej ze zdrowiem.

6.Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych, potrzeby i umiejętności systematycznej dbałości o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną.

7.Uczenie właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, związanych z aktywnością ruchową i zdrowiem.

8.Stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju fizycznego, psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych.

9.Zaspokajanie i podtrzymywanie potrzeby aktywności fizycznej i zdrowotnej, rozwijanie sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych oraz kondycji fizycznej dzieci i rodzin.

10.Pedagogizacja rodziców w zakresie treści założonych w celach programu.

 

Organizatorzy plenerowych eventów wykorzystują aktualną wiedzę o potrzebach i pragnieniach dzieci oraz rodziców związaną z czasem wolnym, sportem, rekreacją i turystyka, tak aby wspólnie spędzone chwile spełniały ich oczekiwania i wyobrażenia. Najciekawsze oferty organizatorów takich imprez znajdziesz w zakładce imprezy sezonowe.

 

Do dyspozycji mają Państwo różne formy plenerowe:

 

-kształcąco - stymulujące gry i zabawy integracyjne,

-rekreacyjne gry ruchowe,

-mini gry sportowe,

-biegowo – marszowe formy ruchu,

-elementy atletyki terenowej,

-formy rowerowo – rolkowe

-wycieczki w okolicach miejsca zamieszkania (piesze, rowerowe)

-wycieczki dalsze (samochodowe, autokarowe), krajoznawczo – wypoczynkowe (biwaki, pikniki)

-zajęcia w parkach rozrywki (wesołe miasteczka, aqua parki)

-organizacyjno – porządkowe formy terenowe (marsz na orientację, ścieżki edukacyjno – rekreacyjne, ścieżki zdrowia, biegi patrolowe, zgadywanki terenowe itp.)

-imprezy rekreacyjno – sportowe (festyny, turnieje, spartakiady, pikniki itp.)

-zabawy z urządzeniami zdalnie sterowanymi

-zbieranie darów przyrody

-kąpiele, pływanie, gry i zabawy w wodzie,

-wędkowanie,

-wędrówki dalsze z biwakowaniem (kajakowe, rowerowe)

 

 

Jeśli natomiast sami chcielibyście zorganizować event plenerowy dla swoich dzieci. Mam dla was również kilka pomysłów. Poniżej przedstawiam różne zabawy i gry (nowe i te już prawie zapomniane),które można wykorzystać przy różnych okazjach.

 

Ruchoma tarcza

 

2 Drużyny(możesz być ty i dziecko) wykonujecie określoną liczbę rzutów woreczkiem do zawieszonego na linie hula-hop(może być przymocowane np. do drzewa). Przed każdym rzutem hula-hop wprawiane jest w ruch.

 

Puszcza

 

Wszyscy stają w kręgu. Jedna osoba, rozpoczynająca zabawę wskazuje kogoś stojącego w kręgu, mówiąc.: palma, słoń, wielbłąd, żyrafa lub kangur. Zadaniem wskazanej osoby i osób stojących przy niej jest przyjęcie pozy wymienionego zwierzęcia lub rośliny w czasie, gdy wskazujący odlicza do dziesięciu. Kto się pomyli, wchodzi do środka i prowadzi dalej zabawę.

Opis póz:

Palma- osoba środkowa podnosi ręce do góry; sąsiedzi też podnoszą ręce do góry, odchylając się na boki

Małpa - osoba środkowa kładzie ręce na biodrach; sąsiedzi biorą ją pod ręce

Słoń - osoba środkowa jedną ręką trzyma się za nos; przez powstałe w ten sposób okienko, przekłada drugą rękę; sąsiedzi pokazują z obu stron uszy

Wielbłąd - osoba środkowa nachyla się; sąsiedzi opierają się o nią łokciami (robią garby)

Żyrafa - osoba środkowa podnosi ręce do góry i zagina dłonie (robiąc głowę żyrafy); sąsiedzi podnoszą jedną rękę do góry z dwoma wyprostowanymi palcami, tworząc rogi

Kangur - osoba środkowa robi przed sobą koło, tworząc torbę; sąsiedzi zaglądają do niej

 

Gra w kamyczki

 

Stara o bardzo prostych zasadach zabawa, jeszcze z czasów naszego dzieciństwa Najpierw szukamy na podwórku małych kamyczków. Gdy już uzbieramy małą kupkę przystępujemy do zawodów. Na dłoni trzeba było ułożyć jeden kamyk, podrzucić go do góry i złapać tą samą ręką. Następnie bierze się dwa kamyki jednocześnie, podrzuca się i łapie. Potem kolejno trzy, cztery, pięć kamyczków aż do skuchy. Prawdziwi rekordziści dochodzą do takiej wprawy, że potrafią podrzucić i złapać w jednym ruchu nawet 20 kamyków.

 

Pajacyk

 

Zabawa z kostką. Każda grupa wykonuje rzuty kostką, wyrzucenie odpowiedniej liczby oczek upoważnia do narysowania określonego elementu pajacyka. "6" - tułów, "5" - głowa, "4" - oczy i usta, "3" - ręce, "2" - nogi, "1" - czapka.

 

Topienie Marzanny

Symbolem odchodzącej zimy jest Marzanna – słomiana kukła. Zadaniem dzieci będzie ubranie Marzanny, przyklejenie oczu, nosa i ust. Po powrocie ze spaceru, gdzie nastąpi utopienie bądź –spalenie Marzanny dzieci rysują zaobserwowane oznaki rozpoczynającej się wiosny.

 

Do ozdobienia Marzanny przygotuj kawałki kolorowych materiałów, krepinę, bibułę, kolorową

wełna, guziki, watę, flamastry.

 

Można nauczyć dziecko wierszyka: „Marzanno, Marzanno, ty słomiana panno, dość nas namęczyłaś i śniegiem i mrozem. Ruszamy gromadą, wesołym pochodem, niesiemy Marzannę nad zieloną wodę. Zgiń przepadnij zimo i nie wracaj do nas. Na przyjście wiosny otwórzmy już ramiona”.

 

Kolory

Dziecko rzuca do wybranej osoby piłkę i wypowiadają dowolny kolor. Ten, który złapał piłkę i usłyszał dany kolor ma za zadanie skojarzyć go sobie z wybranym przedmiotem, np. czerwony – samochód, żółty - tulipan.

 

Gra w klasy

 

Grę można przeprowadzić albo na chodniku, albo na każdej innej powierzchni na której da się coś narysować Rysujemy kwadratowe pola i oznaczamy je cyframi od 1-10 albo i więcej. Jest to zabawa dla nieograniczonej liczby osób. Wystarczył kawałek kredy i kamyk, i już na chodniku lub boisku pojawiało się „plansza” do gry w klasy. Zabawa polegała na tym, aby stojąc na starcie trafić kamykiem na kolejne pola, a potem skacząc (na jednej nodze, obónóż itp.) pokonać wszystkie pola, zabierając po drodze kamyk. Oprócz najbardziej znanej planszy w kształcie krzyża z kołem u góry, istniały inne wersje np. w kształcie muszli ślimaka, podzielona na co najmniej kilkanaście pól.

 

Mamo ile kroków mam do Ciebie

 

Jedna z osób staje na mecie w odległości kilku- kilkunastu metrów od pozostałych, których zadaniem jest dotarcie do „mamy”. Każda z tych osób w swojej kolejce zadaje mamie pytanie: „Mamo, mamo ile kroków mam do Ciebie?”. Mama podaje liczbę i rodzaj kroków, np. dwa słoniowe (jak największe kroki), trzy żabki (skoki w przysiadzie), parasolki (skoki z obrotem wokół własnej osi), kurze stopki (stopa za stopą), krokodyle (należało przyjąć pozycję jak do „pompek” i dostawić nogi tam, gdzie stały ręce). Kto pierwszy na mecie, ten zostawał mamą.

 

Chowanego

 

Popularna zabawa podwórkowa, znana też pod nazwą "w szukano". Zabawa ta jest znana dzieciom na całym świecie. Nie potrzeba do niej specjalnych umiejętności, ani żadnych innych rzeczy, jak trochę wyobraźni, sprytu i ekipy dzieciaków. Dzieci bawią się w chowanego niezwykle często, gdyż dostarcza ona wielu emocji. Kryjący za pomocą specjalnej odliczanki, odmierza czas na ukrycie się pozostałych graczy. Treść wyliczanki: "Pałka, zapałka, dwa kije, kto się nie schowa ten kryje" poczymnastępuje odliczanie do ustalonej wcześniej liczby. Najczęściej jest to 100. Następnie rozlega się przeraźliwy okrzyk "Szuuuuukaaam!!!" i kryjący rusza ostrożnie na łowy. Należy wytropić ukrytych kolegów, zanim zdążą dobiec do miejsca "zaklepywań". Triumfalny okrzyk " Raz, dwa, trzy za siebie" nie pozostawia złudzeń, że ktoś nas przechytrzył. Jeśli ktoś oszukuje krzyczy się „pomylone gary”.

 

Ciuciubabka

 

Tę zabawę zapewne zna każdy. Jeden z uczestników gry zostaje ciuciubabką. W tym celu należy przewiązać mu oczy szalikiem lub dużą chustką, żeby nic nie widział. Następnie zakręca się nim kilkakrotnie, by tym utrudnić orientacje w terenie. Wszyscy wówczas się rozbiegają, a ciuciubabka stara się schwytać któregoś z uczestników zabawy. Potem usiłuje rozpoznać go po ubraniu lub innych znakach.

Jeśli rozpozna go, złapana osoba zostaje nową babką. Jeśli nie zgadnie, puszcza tą osobę i próbuje schwytać kogoś innego.

 

Poszukiwanie skarbu

 

Poszukiwanie skarbu jest równie fascynujące, co gra w golfa przez dorosłych. Należy ukryć skarb w tajemniczym miejscu np. w lesie, w ogrodzie i namalować mapkę jak do skarbu dotrzeć. Trasa powinna być ciekawymi zadaniami do wykonania. Pamiętaj, że po znalezieniu skarbu należy się nagroda. A może sam Skarb nią będzie?

 

Podwórkowe gry i zabawy, które jeszcze 10–20 lat temu były niemal obowiązkowym zajęciem, dziś odchodzą w zapomnienie. Większość dzieci zna je jedynie z opowieści starszego rodzeństwa.

 

Zabawy na świeżym powietrzu dają dużo radości i uśmiechu, wprowadzają wśród dzieci atmosferę wesołości, przepędzają nudę, rozpraszają smutek. Odprężają psychicznie, pozwalają zapomnieć o zmartwieniach i kłopotach. Ponadto gry i zabawy mają na dzieci i młodzież działanie wychowawcze oraz kształcące, przyczyniają się do rozwoju pozytywnych cech charakteru i woli dziecka, takich jak: cierpliwość, zaradność, samodzielność, wytrwałość, odwaga, pomysłowość, odporność na trud, zmęczenie i ból, pomagają uwierzyć we własne siły.

W toku gier zabaw na dworze podnosi się wydolność wielu narządów i układów, a także rozwijają się wszystkie cechy ruchowe dziecka. Brak dostatecznej ilości ruchu, a szczególnie tego na świeżym powietrzu, powoduje, że dzisiejsze dzieci są apatyczne, słabe i podatne na choroby. Coraz częściej mają wady postawy i zaburzenia prawidłowego rozwoju organizmu, co prowadzi do obniżenia ogólnej sprawności. Dlatego rodzice powinni ograniczyć czas wolny dziecka spędzany przed telewizorem czy komputerem i zachęcić je do zabaw podwórkowych. Dziecko bawiąc się na dworze wypoczywa, uczy się, wychowuje i nabiera energii, a towarzyszy mu uczucie swobody i radości. Dlatego też zabawa plenerowa pozostaje najlepszym środkiem dla rozwoju naszego malucha…


A-Ska

Źródło:

e-kobiety.pl

edziecko.pl

mamzdrowedziecko.pl