Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Szukaj w artykułach

Kategorie artykułów

Słownik

Reklama

Dołącz do nas

Newsletter

Tagi:

Rodzaje nagłośnienia na imprezach

2015-01-15 14:39:23

Organizacja dobrze zapowiadającego się wydarzenia musi być na wysokim poziomie. Nie można o niczym zapomnieć, a sprawy typu oświetlenie terenu czy pomieszczenia i nagłośnienie go muszą być dopięte na ostatni guzik. Co jednak zrobić, gdy nie mamy zielonego pojęcia o tych kwestiach? Od czego zacząć, jaki mamy sprzęt do wyboru, z czym to się je? W tym artykule dowiesz się co nieco o rodzajach nagłośnienia.

To poważna sprawa

Chyba każdemu zdarzyło się być na słabo nagłośnionym koncercie czy innej imprezie. Niesłyszalny wokal, za głośne instrumenty, albo niewielki zasięg dźwięku. Nie wiadomo, co gorsze – każda z tych opcji może zepsuć wrażenia z wydarzenia. Oczekiwania publiczności są bardzo wysokie. Warto w tym wypadku postawić na profesjonalistę, a nie kolegę, który coś-tam-wie. Obsługa konsoli jest skomplikowana i aby skorzystać z wszystkich możliwości, które oferuje nam to urządzenie, trzeba mieć dużą wiedzę.

Dobierając nagłośnienie trzeba przeanalizować warunki, w jakich ma się odbyć impreza. Czy jest to pomieszczenie zamknięte czy plener? Jak duża frekwencja jest spodziewana?

Co to znaczy – właściwe nagłośnienie?

  • Odpowiedni stosunek natężenia dźwięku z głośników (bezpośredniego) do dźwięku z pogłosu (przestrzennego);
  • Niewielkie różnice w natężeniu dźwięku o maksymalnie szerokim paśmie częstotliwości;
  • Wysoka jakość przekazywania dźwięku poprzez urządzenia nagłaśniające, dla zachowania naturalnego brzmienia. Wpływają na to: parametry mikrofonów, głośników, techniczne toru reżyserskiego, mikserów, wzmacniaczy, a także czas pogłosu, powstawanie echa itp.;
  • Właściwa lokalizacja głównego źródła dźwięku (dźwięk pochodzący bezpośrednio ze źródła dźwięku powinien docierać do publiczności wcześniej niż fala z głośników);
  • Brak sprzężeń akustycznych mikrofonów i głośników.

Układy nagłośnienia

  • Układ centralny – najczęściej wykorzystywany w salach widowiskowych i innych dużych pomieszczeniach. Głośniki są ustawione jednej linii z „miejscem akcji”, tj. sceną. Główne osie promieniowania kolumn powinny być ustawione po przekątnej sali, co ułatwia dobre zlokalizowanie źródła dźwięku, a także nachylone pionowo. Jeśli sala składa się z dwóch części/pięter (lub po prostu posiada balkon) najlepiej ułożyć głośnik na głośniku, aby obydwa mogły obsługiwać dwie partie widowni. Taki układ jest gwarancją świetnych wrażeń estetycznych publiczności. Nie ma tutaj wzrostu przestrzenności dźwięki, który jest powodowany innym czasem odebrania sygnału od źródła do widza. Dobrą cechą takiego rozwiązania jest prosta instalacja sprzętu. Jednak tak czy owak występuje tu dość duża nierównomierność nagłaśniania;
  • Układ decentralny – w tym układzie głośniki rozmieszcza się równomiernie, przez co unikamy wahań natężenia dźwięku w różnych miejscach w sali. Głośniki są także umieszczane na suficie, co ogranicza pomieszczenia korzystające z tego układu do niskich, długich, ze złą akustyką i długim czasem pogłosu. Najczęściej są to hale sportowe, dworce kolejowe itp.;
  • Układ strefowy – w tym układzie dzieli się sale na strefy, w których rozmieszcza się głośniki. Jeden głośnik dostarcza dźwięk jednej strefie. Odpowiednio dobrane opóźnienie czasowe niweluje problemy z tym związane – strefa znajdująca się najdalej od sceny ma największy czas opóźnienia (analogicznie reszta). Układ strefowy wykorzystywany jest na wydarzeniach, na których słuchacz nie wymaga lokalizacji dźwięku. Są to imprezy organizowane w pomieszczeniach – raczej nie jest stosowany na otwartych przestrzeniach. Wadą tego rozwiązania jest duża możliwość wystąpienia echa. Zniwelowanie tego efektu poprzez oddalenie od siebie głośników może prowadzić do powstania miejsc nienagłośnionych. Warto wspomnieć również o tym, że pracochłonność instalacji takiego systemu jest bardzo duża. Jest dużo okablowania i pracy przy ustawianiu głośników.

Systemy nagłośnieniowe

  • Systemy nagłośnieniowe – ich celem jest zwiększenie poziomu natężenia dźwięku w pomieszczeniu;
  • Systemy dogłośnieniowe – ich celem jest zwiększenie zrozumiałości mowy, czasu pogłosu, dyfuzyjności i równomierności dźwięku.

Podsumowanie

To tylko przykłady rozwiązań, które możecie zastosować na swoich imprezach i wydarzeniach. Warto mimo wszystko skontaktować się z fachowcem, który rozsądnie pomoże wam dobrać odpowiedni układ i system nagłośnienia. Z dobrze wybranym sprzętem i jego zastosowaniem możemy być pewni, że muzyka porwie ludzi do zabawy. Wyjdą z naszego przedsięwzięcia radośni i zadowoleni.


 




-------------------------------