Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Szukaj w artykułach

Kategorie artykułów

Słownik

Reklama

Dołącz do nas

Newsletter

Tagi:

Turystyka biznesowa - beneficjenci

2009-07-27 15:21:33

Obecnie turystyka biznesowa jest najbardziej dochodową gałęzią turystki. Klient tej branży wydaje około 400 razy więcej niż zwykły turysta. Dlatego też prężnie rozwijającym się rynkiem związanym z turystyką są różnego rodzaju imprezy integracyjne, szkolenia, bankiety, wyjazdy motywacyjne, branżowe zjazdy, czy pikniki oraz inne wydarzenia turystyczne. Choć w Polsce turystyka biznesowa, to dziedzina jeszcze młoda, już widać jak ważna jest ona dla rodzimej gospodarki turystycznej. Beneficjentami turystyki są instytucje, firmy publiczne i prywatne odpowiedzialne za zlecanie realizacji wykonania usługi turystycznej.

Cechami charakterystycznymi turystyki biznesowej (przemysł spotkań) w odróżnieniu od podróży służbowych są dowolna ilość spotkań, wystaw, podróży motywacyjnych , bez miejsc stałych (co znaczy, że można je zorganizować wszędzie). Udział w takich imprezach przybiera często postać podróży grupowej, gdzie podróże służbowe indywidualne odbywane są w pojedynkę.

 

 

Turystykę biznesową można podzielić na:

spotkania grupowe(seminaria, konferencje itp.)

  • podróże motywacyjne. Podróże motywacyjne (incentive travel) to turystyka traktowana jako premia otrzymana od przedsiębiorstwa za osiągnięte wyniki, jako dodatkowy bodziec do dalszej skutecznej realizacji założonych celów. Jako produkt, cieszy się dużym zainteresowaniem wśród dużych i średnich firm działających na rynkach wysoce konkurencyjnych. Jest to atrakcyjna forma wykorzystania bazy noclegowej poza sezonem.
  • wystawy (targi, pokazy dla branży lub klientów)
  • Duża aktywność imprez wystawienniczych jest dobrą szansą na podpisywanie umów o wzajemnej współpracy między kontrahentami. Sprzyja temu organizowanie np. targów gospodarczych czy giełd. W większości są to imprezy o znaczeniu regionalnym i krajowym, chociaż znaczna część spotkań odbywa się z udziałem gości z zagranicy.
  • turystyka korporacyjna- organizowana przez korporacje forma podróży służbowej, która polega na zapraszaniu gości do darmowego uczestnictwa w ważnych wydarzeniach lub wypoczynku. Turystyka korporacyjna to narzędzie wykorzystywane przez firmy do rozwijania kontaktów handlowych z partnerami i budowania pozytywnego wizerunku firmy na rynku.

Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie klientów i różne sektory turystyczne beneficjentów przemysłu spotkań możemy podzielić w zależności od:

  • miejsc spotkań biznesowych: są to hotele, motele zamki, pałace, promy, sale widowiskowe , ośrodki szkoleniowe, kina i teatry, muzea, szkoły, uniwersytety.
  • zakwaterowania: hotele, motele, pensjonaty, apartamenty, zajazdy, akademiki, gospodarstwa agroturystyczne
  • usług gastronomicznych: restauracje, firmy cateringowe, bary szybkiej obsługi, puby, kawiarnie
  • środków transportu: kolej, wypożyczalnie samochodów, przedsiębiorstwa taksówkarskie, linie lotnicze(z klasą biznesową),komunikacja miejska
  • usług specjalistycznych, tj. firmy nagłaśniające, firmy florystyczne, tłumacze, technicy specjaliści
  • usług lokalnych przedsiębiorców: sklepy, producenci pamiątek ,lokalni touroperatorzy, lokalne atrakcje (wieża widokowa, muzea, wystawy, galerie), drukarnie firmy ochroniarskie.

 

Co ważne, międzynarodowe kongresy, konferencje, spotkania grupowe itp. organizowane są głównie w obiektach dużych , w aglomeracjach miejskich powyżej 100 tys. mieszkańców, obiektach uniwersyteckich i akademickich, jak również w renomowanych i znanych ośrodkach wypoczynkowych z zapleczem techniczno-sanitarnym.

Sympozja, seminaria i szkolenia organizowane są przede wszystkim wiosną i jesienią w obiektach hotelowo-konferencyjnych, które usytuowane są w miejscach atrakcyjnych turystycznie i rekreacyjnie. Od paru lat zmienia się także funkcja obiektów i terenów targowych. Współczesne polskie centra wystawiennicze to dziś także centra konferencyjno-kongresowe, kulturowe , sportowe. Połączenie różnych funkcji sprawia, iż tereny targowe żyją nie tylko w okresie targów, ale i w dni pozatargowe.

 

Jak dotąd, turystyka biznesowa z reguły wiązała się z pobytami w dużych miastach. Wśród tych najczęściej odwiedzanych dominują Warszawa, Poznań i Łódź. Wyniki badań aktywności turystycznej przeprowadzane przez Polską Organizację Turystyczną wskazują, że w ostatnich latach rośnie także znaczenie krajowej turystyki biznesowej.

Na dziś dzień turystyka biznesowa, czyli przemysł spotkań Polski stanowi już około 1/3 przychodów z turystyki ogółem i ma ona obecnie coraz większe znaczenie ekonomiczne. A jeszcze poważniejszych zmian możemy spodziewać się wkrótce ,podczas przygotowań do Euro 2012.

 

A-SKA