Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Szukaj w artykułach

Kategorie artykułów

Słownik

Reklama

Dołącz do nas

Newsletter

Tagi:

Warszawska Jesień Prądotwórcza

2009-09-15 15:18:07

Tegoroczna Warszawska Jesień poświęcona jest w głównej mierze muzyce elektroakustycznej. Warszawa zaprasza.

Pojawią się:

 

- ośrodki i studia muzyki elektronicznej

- opery elektroniczne i kompozycje audiowizualne

- live electronics i muzyka improwizowana

- acousmonium i zespoły laptopowe

- ambisonic music

- utwory instrumentalne z elektroniką

- Pierre Henry

- maraton elektroniczny

- wybrane utwory elektronicznej klasyki

- instalacja Iter/Eter

 

Studia, ośrodki, centra

DXARTS (Seattle), STEIM (Amsterdam), Miso Studio (Lizbona), IRCAM (Paryż), Centro Tempo Reale (Florencja), Music Technology Group (Barcelona), studia muzyki elektronicznej Akademii Muzycznych we Wrocławiu, Łodzi i Krakowie.

 

Elektroniczne opery i quasi opery podszyte elektroniką

Ogród Marty Cezarego Duchnowskiego, Salt Itinerary Miguela Azguime'a, SOMNIVM Mieczysława Litwińskiego, Machinations Georgesa Aperghisa.

W tym nurcie także kompozycje audiowizualne: Errai Ewy Trębacz, utwory z użyciem Reactable - elektroniki, "którą widać", a także performance Studia AM w Łodzi. Kompozycją audiowizualną (choć nieelektroniczną) jest także Augen-Blicke André Wernera, spektaklem muzycznym (choć nie operą) - Multimedialne coś Bogusława Schaeffera.

 

Nie zabraknie live electronics i muzyki improwizowanej

Wystąpią takie sławy jak Tomasz Stańko, który zagra m. in. z Krzysztofem Knittlem, saksofonista Evan Parker, który wystąpi w ramach performance'u studia STEIM i perkusista Jim Black, który będzie solistą w projekcie Centro Tempo Reale.

 

Acousmonium,

czyli orkiestra głośników umożliwiająca sterownie plastyką dźwięku w przestrzeni i jego barwą, to przede wszystkim koncert Loudspeaker Orchestra z Lisbony w hali Studia Tęcza (42 głośniki rozmieszczone wokół i nad publicznością), a także koncert Pierre'a Henry w Studiu Polskiego Radia przy Woronicza.

 

Ambisonic music w Hali Najwyższych Napięć, w koncercie studia DXARTS z Seatlle (University of Washington). System ambisonic pozwala na sterowanie na żywo przestrzennością dźwięku, tu: zagospodarowuje 20 sekundowy pogłos Hali Najwyższych Napięć (w On Space Juana Pampina publiczność otaczają głośniki na przemian z 6 grupami perkusji; w Errai Ewy Trębacz wielowymiarowej projekcji dźwięku towarzyszy trójwymiarowe wideo).

 

Momenty będą
Mocnych wrażeń należy się spodziewać. Zwłaszcza jeśli chodzi o takie instrumentalno-elektroniczne kompozycje, jak Bird Concero Jonathana Harvey'a, Orchester-Finalisten Karlheinza Stockhausena czy New York Counterpoint Steva Reicha w wersji na klarnet oraz 10 kanałową taśmę i 42 głośniki.

 

Nestor muzyki elektronicznej ponownie w Warszawie

Pierre Henry, legendarna postać muzyki elektronicznej i jej pionier, gościł ostatnio w Polsce 26 lat temu (w 1983 na Warszawskiej Jesieni). Z osobnym koncertem wystąpi w Studio im. W. Lutosławskiego. Przedstawi m. in. Histoire naturelle..., a także najnowszą kompozycję Capriccio. Będzie to światowe prawykonanie tego utworu, zamówionego przez Warszawską Jesień.

 

Elektronika-klasyka

Przypomnimy niektóre historyczne dokonania muzyki elektronicznej: Bruynèl'a Cours des nuages, Sikorskiego Samotność dźwięków, Varèse'a Déserts, jak również, w programie Loudspeaker Orchestra Studia Miso z Lizbony: tegoż Varèse'a Poèm electronique, Concrète PH Xenakisa i Forges Poussera.

 

Instalacja Iter/Eter z instrumentem interaktywnym ISA Harp Petera Sycha, przygotowana przez Studio Muzyki Elektronicznej z AM w Krakowie, prezentuje dorobek polskich studiów muzyki elektronicznej i komputerowej.

 

Maraton elektroniczny

to liczne a(tra)kcje elektroniczne w halach Studia Tęcza, ostatniego dnia Festiwalu. Trzy różne programy przedstawi Loudspeaker Orchestra z Lisbony (kompozycje elektronicznych prekursorów popu i rocka, a także nurtów text-sound oraz usterkowania i noise'u). Prawykonane zostaną utwory wyłonione w pierwszym etapie konkursu na kompozycję elektroniczną (Call for Sounds) - zaraz po prezentacji jury konkursu wskaże na zwycięski utwór. Odbędzie się performance audiowizualny Reactable/Phonos ek Mechanes. Zagra Laptop Ensemble - projekt Studia muzyki komputerowej AM we Wrocławiu. Wystąpią soliści: Tomasz Stańko, Bartosz Koziak, Nuno Pinto.

 

Filmy

Instalacja prezentująca filmy poświęcone postaciom i muzyce Georgesa Aperghisa, Pierre'a Henry, Eugeniusza Rudnika, Bogusława Schaeffera, Henri Pousseura.

 

Aperghis

Niezależnie, jak zawsze w programie Warszawskiej Jesieni, zaplanowane zostały koncerty muzyki instrumentalnej - z elektroniką i bez. Georges Aperghis, w sposób nowatorski łaczący w swojej twórczości dźwięk instrumentalny, głos ludzki, teatr i media elektroniczne, jest wyróżnioną postacią tegorocznej Warszawskiej Jesieni. Usłyszymy cztery jego kompozycje, m. in. Contretemps z udziałem rewelacyjnej sopranistki Donatienne Michel-Dansac i London Sinfonietta pod dyrekcją Davida Athertona.

 

Mykietyn, Pasja

Do najważniejszych wydarzeń Festiwalu zaliczyć z pewnością należy prezentację Pasji wg św. Marka Pawła Mykietyna.

 

Szymański: tajemnica

Z ogromnym zainteresowaniem oczekujemy też światowego prawykonania nowej kompozycji orkiestrowej Pawła Szymańskiego, skomponowanej na zamówienie Warszawskiej Jesieni i opatrzonej intrygującym tytułem .Eals (Oomsu).

 

Orkiestry

Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

 

Zespoły

Kwartludium, London Sinfonietta, Aukso, Orkiestra Muzyki Nowej, Asko/Schoenberg Ensemble, European Workshop for Contemporary Music, Phonos ek Mechanes.

 

Zamówienia festiwalu

Na zamówienie "Warszawskiej Jesieni" utwory skomponowali:

Paweł Szymański, Aleksander Nowak, Pierre Henry, Per Nørgård, Mieczysław Litwiński, Karol Nepelski, André Werner (zamówienie Warszawskiej Jesieni i Niemieckiej Rady Muzycznej), Filip Matuszewski (zamówienie Deutschlandfunk dla Warszawskiej Jesieni), Aleksandra Gryka, Stanisław Bromboszcz.

 

Światowe prawykonania

Oprócz 10 utworów zamówionych, światowe prawykonania będzie miało także 11 dalszych kompozycji, wśród nich m. in.: Eduardo Moguillansky'ego (zamówienie ubiegłorocznej Warszawskiej Jesieni), Krzysztofa Wołka i Cezarego Duchnowskiego (prawykonanie wersji scenicznej opery).

 

Warszawska Jesień na Östersjöfestivalen

Ponadto 1 września w katedrze Storkyrkan w Sztokholmie - koncert Warszawskiej Jesieni na Östersjöfestivalen z utworami Steffena Schleiermachera, Wojciecha Ziemowita Zycha, Agaty Zubel, Henryka Mikołaja Góreckiego i Sofii Gubajduliny w wykonaniu European Workshop for Contemporary Music pod dyrekcją Szymona Bywalca. Wcześniej, 30 sierpnia, w tym samym wykonaniu - prezentacja tego programu w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

 

Imprezy towarzyszące

Wśród imprez towarzyszących znajdują się m. in. spotkania z kompozytorami - gośćmi tegorocznej Jesieni: Philipem Manourym, Jonathanem Harvey'em, Pawłem Mykietynem, Pierrem Henry, Perem Nørgårdem, Georgesem Aperghisem.

Koncerty odbęda się od 18 września w:

 

Filharmonia Narodowa

Jasna 5

 

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Woronicza 17 (wjazd od Modzelewskiego 59)

 

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina

Okólnik 2

Szczegóły na:
http://www.warszawska-jesien.art.pl/09/#/program/koncerty/18_09/692666154/