Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Szukaj w artykułach

Kategorie artykułów

Słownik

Reklama

Dołącz do nas

Newsletter

Tagi:

Wyjazdy motywacyjne

2009-11-13 10:29:09

Dobre wyniki finansowe firmy stanowią zasługę pracujących w niej ludzi. Natomiast wyniki ponad przeciętną przedsiębiorca uzyskać może tylko dzięki zaangażowaniu i lojalności najlepszych pracowników oraz - w dalszej kolejności - odpowiednim ich motywowaniu. Nagrody rzeczowe i premie pieniężne dzisiaj nie są już wystarczającą formą uznania. Coraz częściej w środowisku biznesowym na porządku dziennym są wyjazdy motywacyjne.

Zgodnie z definicją przygotowaną przez Society of Incentive & Travel Executives (Site) wyjazdy motywacyjne stanowią: „narzędzie całościowego zarządzania do wykorzystania wyjątkowych podróży w celu zmotywowania i/lub nagrodzenia pracowników za ich pracę wykraczającą poza obowiązki i zbliżającą do osiągnięcia celów firmy”.

Turystyka motywacyjna, a ściślej wyjazdy motywacyjne, znane są już niemal wszędzie. Wszystko to dzięki tendencji, która narodziła się na zachodzie i rozprzestrzeniła się na prawie cały świecie. W Polsce podróże tego rodzaju pojawiły się wraz z filiami przedsiębiorstw zagranicznych. Natomiast ich pozycję umocniła zmiana sposobu myślenia tj. zaczęto dostrzegać istotną, motywującą rolę rozrywki w działaniu pracownika, która przedkłada się na jego efektywność w pracy.

O popularności wyjazdów motywacyjnych w środowisku biznesowym decyduje przede wszystkim obniżenie kosztów związanych z utrzymaniem pracownika. Cena, jaką musi ponieść przedsiębiorca, może zamykać się w 1000 zł. Jednak są i takie oferty, które wiążą się z opłatami rzędu nawet 10000 zł. Kwota uzależniona jest od miejsca i długości wycieczki, ilości osób, wybranych atrakcji oraz oczywiście od firmy organizującej i jej renomy. Jednakże porównując wydatek związany z organizacją pojedynczego wyjazdu motywacyjnego np. z długoterminową podwyżką pracowniczą, można łatwo wykalkulować, że wyjazdy motywacyjne opłacają się firmom bardziej. Chociaż niejednokrotnie w ramach nagrody organizowane są wyjazdy do najodleglejszych zakątków świata m.in.: do USA, Australii czy na Karaiby, nie są one fanaberią, a inwestycją, dzięki której zyski firmy rosną.

W związku z ogromnym, stale rosnącym zainteresowaniem wyjazdami motywacyjnymi, wiele biur podróży oraz agencji reklamowych zaczęło wprowadzać i rozwijać tę usługę, widząc w niej swoiste dopełnienie turystyki biznesowej. To także wygodne dla przedsiębiorców, którzy mogą zlecić organizację firmie specjalizującej się w takich wycieczkach i gotowe są wziąć na siebie kompleksowe przygotowania. Organizują zakwaterowanie, zajmują się wszelkiego rodzaju formalnościami, by wyruszający w podróż motywacyjną pracownik, mógł skupić się tylko na odpoczynku, a nie trawił czas, energię oraz nierzadko nerwy na żmudne dopinanie wyjazdu na ostatni guzik. Oprócz tego w zakresie działań firm zajmujących się organizacją wyjazdów motywacyjnych leży stworzenie scenariusza oraz dopilnowanie jego odpowiedniej realizacji.

Wbrew pozorom jest to sprawa najistotniejsza. Od kreatywności bowiem zależy zainteresowanie potencjalnych klientów, którym zależy na tym, by wyjazd, za jaki zapłacą był wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju i szyty na miarę potrzeb oraz możliwości. W związku z tym organizatorzy strzegą swoich pomysłów, kusząc jedynie przedstawieniem zrealizowanych wyjazdów. Z drugiej jednak strony zachowanie tajemnicy uniemożliwia powielanie scenariuszy przez konkurencyjnych organizatorów imprez oraz daje klientowi właśnie gwarancję wyjątkowości.

W szerokiej ofercie turystyki biznesowej znajdują się wycieczki krajowe obok zagranicznych, wyjazdy kilku i kilkunastodniowe. Wszystko to uzależnione od indywidualnych preferencji klienta oraz możliwości organizatorów. Coraz częściej w ofercie pojawiają się egzotyczne wyprawy np. Maroko, Kuba, Peru czy Indonezja z ogromną ilością różnorodnych atrakcji, nie tylko związanych z odwiedzanym miejscem i jego kulturą jak np. nauka kubańskiej rumby, wyprawa do historycznego miasta Inków na szczyt Cusco – Machu Pikczu, Off Road po bezdrożach Bali. Często także program ustalany jest w oparciu o indywidualne preferencje zamawiającego lub z wykorzystaniem ogólnych społecznych zainteresowań. W tym kręgu znajduje się więc nie tylko możliwość uczestnictwa w różnorakich sportowych wydarzeniach, ale także sposobność aktywnego i zarazem ekstremalnego wypoczynku. Oprócz tego można zorganizować wyjazd na Zachodnie wybrzeże USA, gdzie jego niewątpliwą atrakcją jest podróż Fordami Mustangami. Wśród propozycji wyjazdów motywacyjnych znaleźć można także luksusowy pobyt w „willi marzeń”, podróż jachtem lub wielką wyprawę, której główną atrakcją są zakupy. Zainteresowani odcięciem się od świata mogą skorzystać z oferty pobytu na bezludnej, nieskażonej cywilizacją wyspie. Wszystko to dla wyróżnionego pracownika. Jednak to nie on ściśle współpracuje z organizatorem na poziomie ustalania rodzaju wyjazdu motywacyjnego. Decyzję o zakupie i kształcie programu podejmują osoby, które w firmie zajmują się kierowaniem zasobami ludzkimi oraz w dziale marketingu. Często odpowiedzialność za podróże motywacyjne biorą właściciele przedsiębiorstw.

Zorientowane są one przede wszystkim na zabawę i rozrywkę. Wyjazdy motywacyjne nie mają wiele wspólnego z wyjazdami służbowymi i związanymi z wykonywaniem zajęć wynikających z pracy lub interesów. Służą przede wszystkim odpoczynkowi, a także poprawie wizerunku firmy w oczach zatrudnionych osób.

Zawrotną karierę w ostatnim czasie robią także wyjazdy „szkoleniowo-motywacyjne”. Dostarczają nie tylko niezapomnianych wrażeń dzięki wielości i różnorodności atrakcji, ale także umożliwiają poznanie odmiennych kultur, egzotycznej przyrody oraz dostarczają chwil relaksu w odległych zakątkach świata. Jeśli doda się do tego różnorodne szkolenia i konferencje, niekiedy i w międzynarodowym środowisku, można mieć pewność, że z takiego rozwiązania będzie zadowolony każdy pracownik. Umiejętne połączenie nauki z turystyką to gwarancja obustronnej satysfakcji. Z kolei odpowiednie proporcje programów turystycznego i szkoleniowego sprawi, że fachowiec na wyjeździe motywacyjnym nie będzie czuł się znużony. Będzie mógł nie tylko naładować akumulatory, ale także szybciej przyswajać wiedzę. To z kolei umożliwi mu otwarcie się na nowe wyzwania oraz zwiększy zakres jego kompetencji. Tym samym będzie on cenniejszy dla pracodawcy i pozycja jego w firmie się umocni.

Wyjazdy motywacyjne wpływają na zwiększenie zysków przedsiębiorstwa, gdyż nagrodzony w ten sposób pracownik, którego praca została zauważona, dokłada jeszcze większych starań w swoich działaniach, licząc na kolejne nietypowe i niezapomniane sposoby gratyfikacji. W tym rozumieniu odpowiednio skonstruowany program podróży motywacyjnej to także sukces dla pracodawcy, gdyż sam się finansuje.

W świetle tego podróże motywacyjne stanowią modny sposób na zwiększenie wyników przedsiębiorstwa, ale nie tylko. To także doskonała metoda, by podnieść zapał załogi w stosunku do wykonywanych obowiązków oraz zmotywować ją do osiągania lepszych wyników. Daje także wspaniałą okazję do tego, by osoby wchodzące w skład zawodowego zespołu mogły się poznać i zacieśnić więzy. Sprzyja to pozytywnej atmosferze w pracy, natomiast sam pracodawca zyskuje niezbędną wiedzę o osobowościach, z którymi współpracuje, co w dalszej kolejności wpłynąć może na wyłonienie lidera grupy i np. mieć przełożenie w awansie. Często bowiem anonimowo w wyjazdach motywacyjnych biorą udział specjaliści ds. zarządzania zasobami ludzkimi lub psycholodzy. Dlatego też specyfiką tej formy gratyfikacji jest pozorna sytuacja swobody uczestników. Sam wypoczywający z kolei ma możliwość sprawdzenia swoich możliwościach w niecodziennych okolicznościach. Przede wszystkim zaś służą odpoczynkowi i nabraniu sił do dalszej, bardziej efektywnej pracy. Oprócz tego wyjazdy motywacyjne stanowią narzędzie, niezbędne w czasach kryzysu na rynku, którego pracodawca może użyć, chcąc pokazać pracownikowi, że ceni go i ważne są dla niego jego umiejętności. Tym samym zyskuje jego zwiększoną lojalność w stosunku do firmy, wdzięczność oraz entuzjazm. Poza tym wpływa także na kreatywność nagrodzonych w ten sposób pracowników.

Warto jednak pamiętać, że celem turystyki biznesowej nie jest tylko nagradzanie zasłużonych dla sukcesu firmy pracowników. Wyjazdy motywacyjne można z powodzeniem organizować także dla partnerów biznesowych swojego przedsiębiorstwa oraz dla stałych klientów. Jednakże w tym rozumieniu podróżom motywacyjnym bliższy będzie termin programu lojalnościowego.

Forma gratyfikacji jaką są wyjazdy motywacyjne to bez wątpienia doskonałe narzędzie w ręku pracowników Działu Kadr. Zwiększają bowiem nie tylko zyski przedsiębiorstwa, ale także zaangażowanie nagrodzonego pracownika. Ponadto rosną także morale całej załogi, która zaczyna dostrzegać istotę swoich ponadprzeciętnych działań i wzmożonej kreatywności. Dzięki wprowadzeniu turystyki motywacyjnej można poprawić wizerunek siebie jako przedsiębiorcy oraz swojej działalności w oczach zatrudnionych osób. Wszystko to składa się na zdrową rywalizację oraz pozytywną atmosferę w pracy. Warto więc wprowadzić wyjazdy motywacyjne w swoim przedsiębiorstwie, przede wszystkim z uwagi na to, że zadowolony pracownik to efektywny pracownik.

natalia jurga

Źródło:

Mfiles.pl

Indreams.pl