Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Szukaj w artykułach

Kategorie artykułów

Słownik

Reklama

Dołącz do nas

Newsletter

Tagi:

Organizacja imprezy domowej

2010-01-18 10:21:55

Jest wiele powodów dla których warto urządzić "domówkę" .Jednym z nich jest stan finansów. Mimo że impreza domowa będzie na pewno inna niż ta w wykwintnej restauracji czy luksusowym pubie- nie znaczy to jednak, że będzie mniej udana. Nie trzeba być doskonałym kucharzem, ani mieć specjalnego zmysłu artystycznego, żeby zorganizować udaną imprezę domową i sprawić, ze goście przyjdą na następną. Wystarczy trzymać się kilku prostych zasad. Wszystko zależy od Twojego pomysłu i dbałości o szczegóły. Do tej jedynej w swoim rodzaju imprezy trzeba się jednak trochę wcześniej przygotować. Wybrać choćby konwencję, dekoracje, menu czy odpowiednią muzykę.

Jeśli zdecydowałeś się zorganizować imprezę w domu - oto lista najważniejszych zasad:

 

GOŚCIE

 

Ustal liczbę gości, pamiętając o tym, gdzie urządzasz imprezę. Jeżeli masz duży dom, to na pewno możesz sobie pozwolić nawet na 50 osób, ale gdy decydujesz się na imprezę w lokalu, to musisz liczyć się z kosztami . Podobnie, gdy chcesz urządzać imprezę np. w terenie. W końcu ty jesteś organizatorem i ty powinieneś ponosić wszelkie koszty.

 

ZAPROSZENIA

 

Możesz wykonać je samemu lub zlecić odpowiedniej firmie, która pokaże Ci gotowe projekty, a nawet gotowe teksty do zaproszeń. Nie zapomnij dodać na zaproszeniach informacji o typie imprezy (impreza w plenerze, w wesołym miasteczku, na basenie, itp.). Pomoże to Twoim gościom odpowiednio się przygotować. Jeżeli urządzasz imprezę- przebierankę, dodaj na zaproszeniu informację, jaki strój mają założyć.

Pamiętaj też o godzinie rozpoczęcia imprezy, imieniu i nazwisku, telefonie kontaktowym do Ciebie oraz adresie, pod którym będzie się odbywała impreza.

 

Radzę jednak przygotować zaproszenia, które możesz dostarczyć własnoręcznie albo wysłać mailem. To zminimalizuje koszty imprezy.

 

RODZAJ IMPREZY

 

Zastanów się, jaką formę ma mieć przyjęcie. Nie wszyscy muszą przychodzić w dżinsach i T-shircie. Zaproponuj eleganckie ubrania, a może impreza tematyczna? Wszystko zależy od kreatywności twoich gości.

 

Jeśli będzie to impreza, załóżmy w stylu retro, pamiętaj o eleganckich elementach wnętrza, np. srebrnych świecach, błyszczących łańcuchach, złotych lub białych balonach. Jeśli planujesz natomiast imprezę w stylu antycznym (np. Rzym), pamiętaj o szczegółach, które nawiązują do tej konwencji.

 

W Polsce w ostatnich latach zrobiło się bardzo modne przebieranie się na imprezę, urządzanie imprez tematycznych, wcześniej urządzanie takich imprez należało jedynie do ludzi, którzy skupiali się wokół ruchu hipisowskiego i generalnie przebieranie się było uważane za dziwactwo, coś, co nie pasuje do szarej rzeczywistości naszej komunistycznej polski. Dzisiaj często, zwłaszcza najmłodsi, organizują imprezy tematyczne, na które należy przyjść przebranym za coś lub kogoś. Najczęstszymi motywami są wtedy przebieranki za postaci z bajek, albo za zwierzęta.

 

STROJE

 

To, że przygotowujesz imprezę domową, nie oznacza wcale, że wszyscy musicie być ubrani w jeansy, jeść krakersy i oglądać tv albo słuchać muzyki z radia. Zapraszając gości zaznacz, jaki strój jest najmilej widziany. Nie wahaj się mówić, że chcesz, aby wszyscy przyszli ubrani elegancko. A może masz ochotę na przebierane przyjęcie? Czemu nie, takie zabawy są nie tylko modne, ale przede wszystkim wyzwalają we wszystkich niesamowite pokłady kreatywności. A ile przy tym śmiechu! jednak, jeśli wymyśliłaś, że tematem przewodnim ma być np. starożytny Egipt, nie zapomnij również dodać kilku gadżetów związanych z Egiptem do przystrojenia mieszkania

Może wystarczy kilka pocztówek, albo szklane piramidy? Możesz wykorzystać pomysły imprez przebieranych, na których ustala się z góry styl ubioru, np. motyw przewodni z ulubionego filmu (np. Dirty Dancing, Piraci z Karaibów, Indiana Jones, Gorączka sobotniej nocy itd.) , kolor ubrań (np. tylko na biało, tylko na czarno, itp.), impreza w stylu PRL, pidżamowe party, itd.

 

Poniżej przykładowe scenariusze imprezy, którą można zorganizować:

 

BARWNE LATA 60.

 

Klasyka imprezy przebieranej. Do obowiązkowych strojów należą: szerokie spodnie tzw. dzwony, kolorowe tuniki, koszulki w wymalowaną pacyfką i tak zawieszka na szyje; musi być kolorowo i luźno; ważne są tez długie włosy, które można zastąpić perukami, jeżeli się takich nie posiada.

Muzyka musi być pod znakiem symboli tamtych lat: od Led Zeppelin, Rolling Stonesów, ale także muzyka z musicalu „Hair”; itd.

Dekoracja musi nawiązywać do idei hippisów, czyli mogą ja stanowić antywojenne hasła wypisane na transparentach i wplecione w to imię bohatera wieczoru, np. , „Marek przywódca hippisów”, „Peace- jak mawia Marek”. Itd.

Dekoracja musi być tez kolorowa i wesoła, a więc pełno kolorowych kwiatów, wianków z kwiatków, które wręcza się dziewczynom, itd.

 

BIAŁA NOC

Wbrew pozorom nie jest to noc z duchami, ale impreza pod hasłem- wszyscy na biało. Każdy uczestnik imprezy przychodzi ubrany na biało. Dekoracje domu również- przeważa kolor bieli (np. białe kwiaty na stołach, siedzenie jubilata przyozdobione białą narzutą).

 

JEDZENIE

 

Najważniejsze jest, oczywiście, menu. Jeśli to impreza składkowa, wystarczy, że wszystkim gościom powiesz, co mają przynieść. Jeśli jednak sama musisz wszystko przygotować, pamiętaj, że na takich „domówkach” najwygodniejszymi daniami są szybkie i bezproblemowe potrawy.

 

Jeśli jednak to impreza składana i każdy ma coś przygotować do jedzenia-pamiętaj, że:

 

jeśli dokładnie nie ustalisz menu, 1/3 gości „zapomni” przynieść cokolwiek licząc na to, że inni przyniosą, 1/3 przyniesie paczkę chipsów, a pozostała 1/3 – paluszki lub sałatkę.

 

Najbezpieczniej więc zrobisz jeśli:

ustalisz menu i przekażesz informacje co konkretnie kto ma kupić. Informacja musi być skierowana imiennie i potwierdzona (działaj jak kierownik delegujący zadania)

opcja druga – ustalisz menu i ty zajmiesz się zakupami, a składkę w formie gotówki przyjmiesz przelewem na konto.

 

Co kupujemy do jedzenia?

 

Najlepszym i najszybszym rozwiązaniem są proste potrawy, które nie zabiorą ci dużo czasu: kolorowo udekorowane kanapki, koreczki, sałatki warzywne i owocowe, zakąski (takie jak chipsy, ciasteczka i inne). Pamiętaj o ciepłej potrawie. Ale uwaga!Chipsy, paluszki i krakersy –są jednak niezbyt pożywne. Jeśli chcesz przygotować coś lepszego do jedzenia- dobrym wyborem są tłuste sery, oliwki. Oczywiście, przyda się także coś słodkiego, jakieś ciasto, najlepiej bez kremu, oraz ciastka czy słodkie przekąski.

 

PICIE

 

Tu już wszystko zależy od smaków Twoich gości. I w tym przypadku bezpieczniej zrobić zrzutkę na alkohol. Kup też sok, a nie rozcieńczony napój o niewiadomym pochodzeniu – będzie mniej „kwieciście”, jeśli ktoś przesadzi z alkoholem. Napoje- średnio oblicza się, że na jedną osobę na przyjęcie trwające cały długi wieczór potrzebny jest jeden napój półtoralitrowy.

 

PALENIE PAPIEROSÓW

 

Jeśli przyjdą palacze (lub jeśli sam palisz) wydziel miejsce na palarnię – najlepiej balkon. Jeśli go nie masz, wyznacz jedno pomieszczenie na palenie i przygotuj spory zapas popielniczek. W ten sposób palacze nie zadymią Ci całego domu. Nawet jeśli ty palisz w domu, to czym innym jest jedna – dwie osoby palące, a czym innym 15…

 

WYSTRÓJ WNĘTRZA

 

Zastawa

 

Bez względu na to, czy przygotowujesz imprezę składkową, czy sama zajmujesz się menu, niech stół wygląda atrakcyjnie i wyjątkowo. Możesz dekorować różnymi kształtami wyciętymi np. z marchewki, posypać talerze pieprzem w jakiś ciekawy wzór, wykorzystaj oliwki, małe kukurydze. Puść wodze fantazji!

Nie zapomnij o ciekawych serwetkach, kolorowym obrusie, mnóstwie świec. Ustawiając talerze, rozmieść je tak, aby potrawy podobne do siebie nie stały blisko. Wtedy stworzysz efekt różnorodności dań

Kubki i talerzyki – tego brak zawsze, niezależnie od tego ile osób zaprosisz. Kup plastikową zastawę. Jeśli zapraszasz do 10 osób, można pokusić się o normalne talerze i szkło – mniejsze są szanse na to, że kubek wina wyląduje na ścianie, a talerz na głowie kolegi o innych preferencjach muzycznych. W przeciwnym wypadku radzę zakupić plastiki.

 

Dekoracje domu

 

Balony, serpentyny - to zawsze sprawdzone elementy wystroju. Możesz użyć ich jak najwięcej, a w szczególności tych pierwszych. Balony nie muszą być przyczepione do żyrandola, mogą także leżeć na półkach Możemy również porozrzucać je na podłodze.

 

Szafa i miejsce na buty

Piętą achillesową domówek w zimie, jest konieczność upchnięcia gdzieś kilkunastu par płaszczy i butów – opróżnij wcześniej szafę w przedpokoju i przygotuj kilkanaście wieszaków – będzie łatwiej.

 

NASTRÓJ

 

Kiedy urządzamy imprezę u siebie w domu, powinniśmy szczególnie zadbać o odpowiedni nastrój. należy wiec zrobić odpowiednie oświetlenie, nie może być ono zbyt jaskrawe, na przykład jeśli mamy jakieś jarzeniówki, to należy je bezwzględnie wyłączyć, ale nie można też dopuścić do tego, żeby w domu było zbyt ciemno, zwłaszcza na początku, bo ludzie będą się nieswojo po prostu czuli, nie będą mogli zobaczyć co mają na talerzyku i z kim rozmawiają, kto jest w domu.

 

Jest to niekomfortowe, bo kiedy znajdujesz się w obcym domu, najlepiej jest, żeby było w nim jasno, przynajmniej właśnie na początku, wtedy nasze poczucie bezpieczeństwa się trochę zwiększa i możemy się lepiej bawić. Oczywiście są to subtelne różnice w nastroju, ale warto o tym pamiętać, bo na ludzi naprawdę oświetlenie działa. Niezastąpione zawsze są świeczki na imprezach, w okolicach świat jakieś świąteczne lampki.

 

MUZYKA

 

Ustal, czy chcesz wynająć Dj’a, czy będziesz puszczać muzykę z laptopa, a może z płyt? Postaraj się dobrać tak muzykę, by odpowiadała gustom wszystkich zaproszonych gości. Jeśli wśród swoich znajomych masz osoby słuchające różnego rodzaju muzyki, poproś, by przynieśli swoje płyty.

Przy jej doborze musisz pamiętać o gustach twoich gości. Żeby dogodzić wszystkim, należy przygotować przynajmniej po dwie piosenki z każdego stylu plus nowości puszczane ostatnio w radio. Przygotuj wcześniej również muzykę. Pozbieraj od znajomych płyty i zastanów się, które kiedy będziesz puszczać. Pomyśl nad kolejnością odtwarzanych utworów. Oprawa muzyczna jest bardzo istotna. Muzyka musi chociaż w najmniejszym stopniu przypaść do gustu wszystkim gościom!!!

 

BEZPIECZEŃSTWO

 

- Pochowaj wszelkie tłukące się i delikatne przedmioty – nie jesteś w stanie przez całą imprezę pilnować dobytku. Nie o to zresztą chodzi, abyś stresował się tym, co goście ci mogą zniszczyć.

- Pochowaj cenne przedmioty – nie chodzi nawet o to, że lepiej stosować ograniczone zaufanie nawet wobec znajomych. Bywa podczas imprez ,że nagle okazuje się, iż przyszły jeszcze jakieś dodatkowe osoby. Najczęściej jesteśmy wtedy już w takim stanie, że kochamy cały świat, więc chętnie przygarniamy zagubionych wędrowców, a bywa że oni przygarniają naszą biżuterię, pamiątkową papierośnicę i zewnętrzny dysk, który leżał na stole!

 

-Ponadto pamiętaj o bezpieczeństwie zaproszonych gości. Spisz na wszelki wypadek telefony alarmowe( m.in. na pogotowie, straż)

 

POWRÓT DO DOMU

 

Jeśli na przykład goście martwią się powrotem do domu, możesz zawsze znaleźć dla nich jakiś kąt, nawet jeśli miałaby to być karimata rozciągnięta w ciasnym pokoju, w którym śpi już kilku innych gości, warto zaproponować coś takiego niż zostawić naszych gości i kwestie ich powrotu samym sobie.

 

Warto mieć również w zanadrzu jakieś konkursy czy quizy, które wypełnią wolny czas.

 

Pamiętaj ,że najważniejsze jednak, to odpowiedni dobór gości, tak, aby wszyscy dobrze czuli się w swoim towarzystwie. A ty postaraj się, aby wszystko wypadło jak najlepiej, jednak nie czuj się winny, gdy coś nie wyjdzie. To nie jest elegancki bal wydany na cześć prezydenta, tylko domowa impreza, na której wszyscy, łącznie z tobą macie się dobrze bawić i czuć. Następnym razem ty będziesz w roli gościa i odpoczniesz po przygotowaniach do słynnej „domówki”. Najważniejsze jednak to dobry humor, towarzystwo oraz chęć zabawy. To one gwarantują, że każda impreza domowa będzie niezapomnianym wydarzeniem.

 

A-ska