Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Szukaj w artykułach

Kategorie artykułów

Słownik

Reklama

Dołącz do nas

Newsletter

Tagi:

Wyjazdy dla pracowników

2009-11-23 11:19:13

Tak jak odpowiedzialność za wykonywane obowiązki wpisana jest w życie zawodowe, to samo dotyczy wyjazdów dla pracowników. Natężenie ich uzależnione jest od rodzaju branży. Rodzaj wyjazdu z kolei determinowany jest przez cel, który chce się osiągnąć.

Spośród wyjazdów dla pracowników wyróżnić można, obok wyjazdów ściśle zorientowanych na załatwienie służbowych spraw, wyjazdy motywacyjne, integracyjne i szkoleniowe. Coraz częstszą praktyką jest łączenie wyjazdów, którymi kierują różne cele.


Wyjazdy motywacyjne

Zgodnie z definicją przygotowaną przez Society of Incentive & Travel Executives (Site) wyjazdy dla pracowników - motywacyjne stanowią: „narzędzie całościowego zarządzania do wykorzystania wyjątkowych podróży w celu zmotywowania i/lub nagrodzenia pracowników za ich pracę wykraczającą poza obowiązki i zbliżającą do osiągnięcia celów firmy”. O ich popularności stanowi możliwość obniżenia przez firmę kosztów, jakie musi ona ponieść, by – nie tylko – podziękować wyróżniającemu się na tle innych pracownikowi, ale także zmotywować go tym samym na zasadzie wzbudzenia wdzięczności do lepszej pracy na rzecz firmy. Chociaż niejednokrotnie w ramach nagrody organizowane są wyjazdy do najodleglejszych zakątków świata m.in.: do USA, Australii czy na Karaiby, nie są one fanaberią, a inwestycją, dzięki której zyski firmy rosną.

Wyjazdy motywacyjne wpływają na zwiększenie zysków przedsiębiorstwa, gdyż nagrodzony w ten sposób pracownik, którego praca została zauważona, dokłada jeszcze większych starań w swoich działaniach, licząc na kolejne nietypowe i niezapomniane sposoby gratyfikacji. W tym rozumieniu odpowiednio skonstruowany program podróży motywacyjnej to także sukces dla pracodawcy, gdyż sam się finansuje. W świetle tego podróże motywacyjne stanowią modny sposób na zwiększenie wyników przedsiębiorstwa.

Zorientowane są one przede wszystkim na zabawę i rozrywkę. Wyjazdy motywacyjne nie mają wiele wspólnego z wyjazdami służbowymi i związanymi z wykonywaniem zajęć wynikających z pracy lub interesów. Służą przede wszystkim odpoczynkowi, a także poprawie wizerunku firmy w oczach zatrudnionych osób. Co nie jest trudne, biorąc pod uwagę, że coraz częściej organizujący wyjazdy motywacyjne mogą wybierać z szerokiego wachlarza ofert nie tyle zagranicznych, co egzotycznych np. Maroko, Kuba, Peru czy Indonezja z ogromną ilością różnorodnych atrakcji, nie tylko związanych z odwiedzanym miejscem i jego kulturą jak np. nauka kubańskiej rumby, wyprawa do historycznego miasta Inków na szczyt Cusco – Machu Pikczu, Off Road po bezdrożach Bali. Niektóre z wyjazdów nastawione są nie tylko na możliwość uczestniczenia w różnorodnych sportowych wydarzeniach, ale także sposobność aktywnego i zarazem ekstremalnego wypoczynku. Wśród propozycji wyjazdów motywacyjnych znaleźć można także luksusowy pobyt w „willi marzeń”, podróż jachtem lub wielką wyprawę, której główną atrakcją są zakupy. Zainteresowani odcięciem się od świata mogą skorzystać także z oferty pobytu na bezludnej, nieskażonej cywilizacją wyspie.


Wyjazdy szkoleniowe

Zawrotną karierę w ostatnim czasie robią także wyjazdy dla pracowników „szkoleniowo-motywacyjne”. Dostarczają one nie tylko niezapomnianych wrażeń dzięki wielości i różnorodności atrakcji, ale także umożliwiają poznanie odmiennych kultur, i egzotycznej przyrody. Co jest równie istotne, stanowią doskonałą okazję relaksu w odległych zakątkach świata, a także pozwalają naładować akumulatory i w pełni sił wrócić do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Na pierwszy rzut oka w niczym nie różnią się od popularnych turystycznych wyjazdów. Ich specyfika, jak i wyjazdów dla pracowników ściśle ukierunkowanych na szkolenie polega na tym, że turystyka jest tak naprawdę tylko miłym dodatkiem. Wyjazdy dla pracowników mają różnorodne cele.

W wyjazdy dla pracowników szkoleniowo-motywacyjne lub szkoleniowe wpisane są dodatkowo szkolenia i konferencje. Często organizowane są one w środowisku międzynarodowym, dlatego też można mieć pewność, że z takiego rozwiązania będzie zadowolony każdy pracownik. Nauka i wiedza zdobyta za granicą zwiększa bowiem jego doświadczenie i umiejętności zawodowe, które może następnie wykorzystywać z powodzeniem w pracy. Oprócz tego w razie zwolnienia czy konieczności zmiany przedsiębiorstwa, związanej z np. zmianą miejsca zamieszkania, ma on możliwość starać się o pracę w firmie międzynarodowej lub zagranicznej, gdyż stoi za nim światowa wiedza, technologie itd. Poza tym dobrze wykwalifikowany pracownik, może podnieść rangę całego przedsiębiorstwa, w którym pracuje. Umiejętne skonstruowany wyjazd, który łączy naukę z turystyką to gwarancja obustronnej satysfakcji. Z kolei odpowiednie ustalenie proporcji programu turystycznego i szkoleniowego sprawi, że fachowiec na wyjeździe szkoleniowo-motywacyjnym nie będzie czuł się znużony. Będzie mógł naładować akumulatory, ale także szybciej przyswajać wiedzę. To z kolei umożliwi mu otwarcie się na nowe wyzwania oraz zwiększy zakres jego kompetencji. Tym samym będzie on cenniejszy dla pracodawcy i pozycja jego w firmie się umocni.


Wyjazdy integracyjne

Wyjazdy dla pracowników pod hasłem „integracja” to chyba najbardziej ulubiona forma imprez firmowych. Najlepszą formą integracji pracowników jest przede wszystkim zabawa, wspólne towarzystwo osób, które chcą się zjednoczyć, a w dalszej kolejności wspomnienia, jakie są pozostałością po podróży firmowej.

Nie ma co ukrywać, że integracja pracowników często związana jest z podawaniem i piciem trunków. Mimo towarzyskiego charakteru spotkania integracyjnego, warto jednak pamiętać, że przebywa się w gronie nie tyle współpracowników, co przełożonych i szczególnie pamiętać o kulturze picia. Nie chodzi tu o sztukę podawania alkoholu, od tego są specjalnie przeszkoleni ludzie, lecz o umiar w spożywaniu. Jest to kwestia wagi dość niezwykłej. Czasem bowiem obecność alkoholu tak rozluźnia obecnych, że doprowadzają oni swoim postępowaniem do wielu niewygodnych sytuacji.

Warto zwrócić uwagę, by dopilnować zwłaszcza kwestii dostępności uczestników imprezy do barku. Ma to związek bowiem z dobrą organizacją imprezy. Nieodpowiednie zachowanie się osoby pod wpływem alkoholu może stać się przyczyną do zrujnowania całego szlachetnego przedsięwzięcia integracji. Istotnie, może spowodować zaognienie istniejących sporów. Nie jest to jednak założeniem integracji.

Jej celem jest rozwiązanie problemów zaistniałych w przedsiębiorstwie oraz lepsze poznanie się, które z kolei skutkuje lepszą współpracą. W związku z tym praktykuje się poza zorganizowaniem spotkania dla zatrudnionych osób, zapewnienie im różnorodnych rozrywek – gier i zabaw, podczas których mają oni okazję nie tylko do wyeliminowania wszelkich „zgrzytów” oraz wyjaśnienia nieporozumień, ale przede wszystkim mogą nauczyć się współpracować ze sobą na gruncie towarzyskim i przenieść to w dalszej kolejności na relacje zawodowe. Oprócz tego mogą ustalić też role w grupach, przekonać się, kto z zespołu nadaje się do pełnienia funkcji lidera itd. Nie bez znaczenia jest także możliwość zbudowania przez współpracujących ze sobą wzajemnych relacji opartych na zaufaniu oraz ustalenie zasad obowiązujących w grupie. Jeśli w firmie formuje się nowy zespół, w skład którego wchodzą pracujący niegdyś konkurujący ze sobą ludzie, integracja pracowników wydaje się być wtedy koniecznością. Zabawy, jakie są wtedy prowadzone, pomagają uczestnikom zmienić sposób myślenia do tego stopnia, że rywalizację zamienią oni na wzajemną pomoc i współgranie.

Integracyjne wyjazdy dla pracowników sprzyjają także bez wątpienia zjednoczeniu całego przedsiębiorstwa. Kwestią szczególnie ważną jest to, by pracownicy mogli nawiązać kontakty z pracującymi w innych działach firmy, nie tylko z tymi, z którymi ściśle współpracują. Działania niezbędne do sprawnego funkcjonowania firmy nierozerwalnie połączone są bowiem z koniecznością kontaktów ze specami z różnych pionów.

Stanowią one także lekcję lojalności wobec pracodawcy oraz pomagają kreować poczucie wspólnoty między pracownikami. W rezultacie powodują też dumę z możliwości pracy w danej firmie. Często motywują one do zdrowej rywalizacji, która jest pierwszym krokiem do zwiększenia obrotów firmy.

Integracja pracowników zazwyczaj powoduje zatarcie granic pomiędzy pracownikiem i szefem czy tez bezpośrednim zwierzchnikiem. Wyjazdy integracyjne pozwalają się wyluzować i sprawiają, że pracownicy stają się sobie bliżsi. Podkreślają one także wartość, jaką pracownicy stanowią dla firmy, dając im poczucie bezpieczeństwa. Dzięki temu wzrasta lojalność oraz oddanie w stosunku do pracodawcy.

Oprócz tego wyjazdy integracyjne pomagają pracownikom zrozumieć misję firmy oraz opracowaną strategię. Poza tym wpływają na refleksję nad dotychczasową jej działalnością, a także stanowią pobudkę do znalezienia usprawnień.

Wyjazdy dla pracowników to nie tylko nowoczesna forma szkoleń, integracji, nagradzania i motywacji. Jeśli są one zorganizowane z pomysłem, wcale nie muszą obciążać firmy finansowo. Przeciwnie, stanowić mogą źródło dochodów dla przedsiębiorcy i jego działalności gospodarczej, poprzez inwestowanie w entuzjazm, optymizm, kreatywność oraz intelektualno-twórczy potencjał.


natalia jurga

Źródło:

Mfiles.pl